otwórz widżet facebooka

Darmowe autostrady...

Dodano 23 sierpnia 2005, wpis archiwalny Obecnie kierowcy ciężarówek w Polsce wnoszą opłaty drogowe oraz - jeśli korzystają z autostrad - dodatkowo opłaty za przejazd tymi drogami. Kierowcy ciężarówek często omijają płatne odcinki, korzystając z alternatywnych dróg, nieprzystosowanych do takich obciążeń.

Ten stan rzeczy był wielokrotnie krytykowany, m.in. przez organizacje przewoźników oraz przez mieszkańców terenów położonych w pobliżu dróg "zastępczych", używanych przez kierowców ciężarówek.

Odstąpienie od poboru opłat oznacza, że spółki zarządzające autostradami (koncesjonariusze) muszą otrzymać rekompensatę utraconych wpływów. Ma ona pochodzić z wpływów za opłaty drogowe, kierowanych do Krajowego Funduszu Drogowego.

Sejm przyjął pod koniec lipca poprawki Senatu do nowelizacji kilku ustaw, umożliwiających odstąpienie od poboru opłat za przejazd ciężarówek płatnymi odcinkami autostrad. Jedna z tych poprawek podwyższa kwotę rekompensaty dla spółek zarządzających autostradami za zniesienie opłat dla ciężarówek.

Ustawa zakłada, że koncesjonariusze otrzymają 70 proc. kwoty wynikającej z przemnożenia liczby ciężarówek jadących autostradą przez stawkę opłaty stosownej dla danej kategorii pojazdów. Bazą mają być stawki opłat obowiązujące w dniu wejścia ustawy w życie, czyli w 14 dni po jej ogłoszeniu w Dzienniku Ustaw.

Na początku sierpnia GDDKiA szacowała, że wydatki w 2006 roku z Krajowego Funduszu Drogowego na rekompensaty dla koncesjonariuszy autostrad A2 i A4 przy obecnie stosowanych stawkach opłat wyniosą 222 mln zł.

Dwaj koncesjonariusze - Autostrada Wielkopolska SA i Stalexport Autostrada Małopolska SA - złożyli w GDDKiA wnioski o podwyżki stawek, w niektórych wypadkach nawet dwuipółkrotne. Gdyby GDDKiA je zaakceptowała w całości, w roku 2006 rekompensata wyniosłaby nawet około 460 mln zł.
×