otwórz widżet facebooka

Założenia do Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia

Dodano 19 stycznia 2006, wpis archiwalny Według harmonogramu prac nad Narodowymi Strategicznymi Ramami Odniesienia, wstępna wersja projektu zostanie przygotowana jeszcze w styczniu 2006 r.

Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia to dokument strategiczny przygotowywany przez kraje członkowskie UE i określający krajowe priorytety oraz obszary, na które będą przeznaczane środki unijne i krajowe w latach 2007-2013. NSRO są dokumentem uzgadnianym z Komisją Europejską i stanowią punkt wyjścia dla opracowywania programów operacyjnych. NSRO przygotowywane są w oparciu o założenia zawarte w Strategicznych Wytycznych Wspólnoty (SWW). SWW to również dokument strategiczny, jednak opracowywany na poziomie wspólnotowym. Dotyczy on polityki spójności Unii Europejskiej. W dokumencie tym Komisja Europejska wskazuje priorytety polityki spójności, które powinny być osiągane przez wszystkie kraje członkowskie przy pomocy środków krajowych i funduszy unijnych.

Wstępny projekt polskich Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia został przyjęty przez Radę Ministrów pod koniec września 2005 r. Jego struktura odpowiada wymogom unijnym, które znajdują się w projekcie Rozporządzenia Rady ustanawiającego ogólne przepisy dla Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego i Funduszu Spójności.

Ze względu na konieczność wprowadzenia zmian i uzupełnień do wstępnego projektu NSRO przyjętego przez poprzedni rząd, Minister Rozwoju Regionalnego opracował założenia do zmian Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia. Dokument ten przedstawia w jakim kierunku powinna pójść modyfikacja wstępnego projektu NSRO, szczególnie przy uwzględnieniu oczekiwań Komisji Europejskiej w stosunku do krajów członkowskich oraz postulatów znajdujących się w Programie Działania Rządu „Solidarne Państwo”.

Cele Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia

Cel strategiczny NSRO określono jako „przyspieszenie rozwoju społeczno-gospodarczego Polski, wzrost zatrudnienia oraz zwiększenie spójności społecznej, gospodarczej i terytorialnej z krajami UE”.

Cel strategiczny będzie osiągany poprzez realizację celów szczegółowych, nawiązujących do i wynikających z wyzwań Strategii Lizbońskiej, Strategicznych Wytycznych Wspólnoty oraz wniosków wynikających z analizy słabych i mocnych stron polskiej gospodarki, a także stojących przed nią szans i zagrożeń, tj.:
  • utrzymanie gospodarki na ścieżce wysokiego wzrostu gospodarczego,
  • wzmocnienie konkurencyjności regionów i przedsiębiorstw,
  • wzrost zatrudnienia,
  • podniesienie poziomu spójności społecznej, gospodarczej i terytorialnej,
  • rozwój obszarów wiejskich.

Wyżej wymienione cele szczegółowe odpowiadają priorytetom Programu Działania Rządu „Solidarne Państwo”, do których należą:
  • rozbudowa i modernizacja infrastruktury technicznej, zwłaszcza transportowej oraz z zakresu ochrony środowiska,
  • zwiększenie konkurencyjności i efektywności gospodarki,
  • rozwój zasobów ludzkich i kapitału społecznego,
  • przyspieszenie tempa rozwoju społeczno-gospodarczego obszarów marginalizowanych.

Rola Ministerstwa Rozwoju Regionalnego

System wdrażania funduszy unijnych w latach 2007-2013 ma być prostszy, sprawniejszy i tańszy niż aktualnie obowiązujący. Ma to na celu przede wszystkim uzyskanie większego efektu makroekonomicznego i społecznego – realizacja programów rozwoju kraju ma być bardziej odczuwalna w gospodarce.

Pierwszym, strategicznym posunięciem rządu było powołanie 31 października 2005 r. Ministra Rozwoju Regionalnego, któremu powierzono odpowiedzialność za zarządzanie wszystkimi programami rozwojowymi w ramach perspektywy 2004-2006 finansowanymi ze środków unijnych, z wyjątkiem programów na rzecz rolnictwa i rybołówstwa. Minister Rozwoju Regionalnego pełni funkcje horyzontalne w zakresie programowania i zarządzania realizacją programów operacyjnych. Na nim spoczywa obowiązek skoordynowania prac nad projektami dokumentów niezbędnych do otrzymania funduszy unijnych – Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia oraz krajowych i regionalnych programów operacyjnych. Prace te będą wykonywane we współpracy z innymi resortami, odpowiedzialnymi za konkretne działy administracji rządowej. Resorty te będą pełniły funkcje instytucji pośredniczących, odpowiedzialnych za przygotowanie priorytetów programów operacyjnych oraz zaproponowanie systemu ich wdrażania, a następnie za ich realizację.

Proponowane zmiany na okres perspektywy finansowej 2007-2013

  1. Uproszczenie systemu realizacji poprzez zmniejszenie liczby sektorowych programów operacyjnych w stosunku do projektu Narodowego Planu Rozwoju 2007-2013.
  2. Ministerstwo Rozwoju Regionalnego będzie pełniło funkcję instytucji zarządzającej dla wszystkich programów operacyjnych współfinansowanych z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności.
  3. Funkcje instytucji pośredniczących będą pełnili pozostali ministrowie odpowiedzialni za konkretne działy administracji rządowej. Rola instytucji pośredniczących zostanie wzmocniona, gdyż będą one odpowiedzialne za wypełnianie wszystkich funkcji związanych z podejmowaniem decyzji zarządczych, monitorowaniem, kontrolą i rozliczaniem środków w odniesieniu do zarządzanych przez nie priorytetów.
  4. Na poziomie regionalnym będzie realizowanych 16 regionalnych programów operacyjnych, współfinansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Finansowanie Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia

Całkowita wielkość środków wspólnotowych dla Polski w latach 2007-2013 to około 91 mld euro. Ponad 59 mld euro będzie pochodziło z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności. Kwota ta zostanie przeznaczona na realizację Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia. Proponuje się, aby około 1/3 tych środków pochodziła z Funduszu Spójności, blisko 52% środków z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, a pozostałe około 15% z Europejskiego Funduszu Społecznego.

Ze względu na to, że w latach 2007-2013 programy operacyjne będą mogły być finansowane tylko z jednego źródła, na poziomie regionalnym wsparcie będzie pochodziło z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Wartość środków, które będą przeznaczone na realizację regionalnych programów operacyjnych, wyniesie około 58% alokacji z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Według obszarów, do których będzie kierowane wsparcie, najwięcej środków (około 59%) zostanie przeznaczonych na działania infrastrukturalne, w szczególności na transport, energetykę, ochronę środowiska i zapobieganie zagrożeniom, turystykę, kulturę oraz inwestycje w infrastrukturę społeczną, przy czym priorytet zostanie nadany działaniom związanym z rozwojem dużej infrastruktury transportowej i środowiska. Około 25% środków zostanie przeznaczonych na działania dotyczące środowiska produkcyjnego (otoczenie biznesu, badania i rozwój, przedsiębiorstwa). W ramach pozostałej części, a więc około 15% środków przeznaczonych na działania związane z rozwojem zasobów ludzkich, najwięcej funduszy zostanie przeznaczonych na edukację oraz aktywną politykę rynku pracy.

Terminy

Ministerstwo Rozwoju Regionalnego przewiduje, że do końca stycznia 2006 r. wstępna wersja projektu Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia zostanie przyjęta przez Radę Ministrów, a następnie przedłożona Komisji Europejskiej celem konsultacji. Zatwierdzenie ostatecznej wersji NSRO przez Radę Ministrów i przekazanie Komisji Europejskiej zaplanowano na koniec maja 2006 r. Równolegle będą prowadzone prace na programami operacyjnymi. W tym zakresie Ministerstwo Rozwoju Regionalnego chce, aby pierwsze projekty tych dokumentów zostały przygotowane jeszcze w lutym 2006 r., a następnie przekazane do Komisji Europejskiej najpóźniej pod koniec marca 2006 r. w celu rozpoczęcia konsultacji. Ostateczne wersje programów operacyjnych mają być zatwierdzone przez Radę Ministrów i przekazane Komisji Europejskiej we wrześniu 2006 r.

Założenia do zmian Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia w stosunku do wstępnego projektu dokumentu, zaakceptowanego przez Radę Ministrów w dniu 27 września 2005 r.
×